Välj tre varuprover som gåva med varje order – Fri frakt över 500 kr

Hudvård i siffror

Versos produktkategorier

    19 · 10 · 2022

Om du någonsin undrat varför Versos produkter har ett omvänt nummer på förpackningen, fortsätt gärna läsa. I den här journalen pratar vi med Nelli Trabucco, Verso Skincares produktutvecklare, om metodiken och tanken bakom Versos produktkategorier och deras olika siffror.

Hej Nelli, kan du berätta lite om dig själv och vad du gör på Verso Skincare?

- Jag är en infödd finländska som bor i Stockholm med min italienska man Antonio, två barn; Francesco och Vera samt en rysk adopterad ”resuce dog” som heter Doris. På min fritid gillar jag matlagning, goda vänners sällskap och långa skogspromenader. Jag har arbetat på Verso Skincare sedan 2014, nu som ansvarig projektledare för produktutveckling.

Versos produktkategorier har en siffra kopplat till respektive kategori, till exempel N°1 Cleanse. Kan du berätta om bakgrunden till siffrorna?

- Siffrorna spelar en viktig roll och är starkt kopplade och förknippade med varumärket Verso och den grafiska identiteten. Då vi initialt startade företaget lanserade vi en produkt per nummer. När sortimentet sedan under åren utökats, blev produktnumren i stället produktkategorier. Detta för att göra det lättare att förstå innebörden bakom respektive när det fanns flera produkter med samma siffra. Dessutom är siffrorna nära sammankopplade till varumärket. Verso kommer från latin och översätts fritt som ”omvänd”; de omvända sifforna anknyter direkt till det.

Så i själva verket representerar siffrorna olika produktkategorier, och det finns totalt tio. För att undvika missuppfattningar, ska jag använda Versos produkter i ordning 1–10, eller kan jag blanda som jag själv önskar?

-Det skulle kunna vara det första antagandet, men nej, produkterna ska användas och kombineras som önskat beroende på din individuella hudvårdsrutin. En dagsrutin kan innehålla produkter med siffror i följande ordning: N°1 - Cleanse, N°4 - Boost, N°2 - Daytime.

Ok, jag förstår. Du har en gedigen bakgrund inom produktutveckling på Verso Skincare; vad skulle du säga är den mest spännande delen av resan att utveckla en ny produkt?

- Jag älskar den kreativa delen av resan, från produktidéfasen till inköp av ingredienser och förpackningar. Teamet är väldigt engagerat och begåvat med kreativa sinnen. Det är ett nöje och tillfredsställande att se när en bra idé blir verklighet och, mest av allt, uppskattad och älskad av våra kunder.

Verso Skincare´s Product Developer

Jag älskar den kreativa delen av resan, från produktidéfasen till inköp av ingredienser och förpackningar.

Kanske är detta en omöjlig fråga, men kan du berätta lite om den genomsnittliga tiden det tar att utveckla en ny produkt från början till slut?

- Med den nuvarande situationen i världen skulle det vara mycket utmanande att lansera något på mindre än 18 månader. Vi har också lärt oss under åren att allt kan hända längst med vägen, så det är bra att ha ett extra par månader i planeringen.

Om man ser till hela Verso Skincares produktfamilj, vilken produkt har tagit längst tid att utveckla?

- Utan tvekan vår senaste lansering - Verso Super Elixir med Versos unika och patenterade molekyl NEAR 1. Det var en riktigt krokig och utmanande resa att utveckla NEAR 1. Det tog oss flera år och efter det lyckades vi lansera vår första produkt någonsin som innehåller denna otroliga ingrediens. 

Om vi kikar på framtiden, kan du berätta något om potentiella nya kategorier... och nya siffor?

- Vi får se vad framtiden för med sig, men eftersom Verso handlar om enkelhet och vår övertygelse om att ”få produkter kan göra skillnad”, finns det inga planer på att lansera flera nya kategorier och nummer.

Varmt tack, Nelli, vi återkommer gärna till dig lite längre fram längst med Versos ”produktutvecklingsväg”.

För ytterligare information, se översikten av Verso Skincares kategorier här.

VERSO KATEGORIER

SIGNA UPP & FÅ 15% RABATT PÅ DIN NÄSTA ORDER