Välj tre varuprover som gåva med varje order – Fri frakt över 500 kr

Verso Journal

The Sound Of Verso

    18 · 08 · 2023

Varje varumärke har sin historia och bakgrund, och varje berättelse har ett ursprung, en essens. Vår ständigt påtagliga passion att skapa hudvård grundad i vetenskapen, drivs av nyfikenhet och att utvecklas genom innovation.

FJÄRILSEFFEKTEN

Hur, i sammanhanget, litet varumärket Verso än må vara har vi rest världen över under det senaste decenniet. I likhet med den så kallade ”fjärilseffekten” har vår filosofi och våra produkter påverkat hudvårdsvärlden. Resan har inte alltid varit linjär, men alltid fast förankrad i vetenskapen och med en passion för vardagens enkelhet och livskvalitet.

VERSO – ETT SENSORISKT VARUMÄRKE

I grund och botten strävar vi efter att vara ett sensoriskt varumärke, som engagerar genom högkvalitativa ingredienser, genomtänkt design, tilltalande konsistenser och formuleringar, samt sist men inte minst, de synbara resultaten. För att nämna några av våra ambitioner.

Våra sinnen representerar de länkar som förbinder oss med världen och människor runt omkring oss. De hjälper till att stärka banden med varumärken, föremål och sådant vi bryr oss om. För Verso är vision-, beröring- och doftsinnen sammanflätade med varumärket, våra produkter och filosofi. För att fira vår milstolpe som pionjärer inom A-vitamin sedan 2013 och påbörja nästa kapitel, bestämde vi oss för att skala av lagren för att komma närmare varumärkets kärna. Detta genom att utforska ljuden av Verso och därefter grafiskt visualisera dess ljudvågor.

Med ett speciellt firande för att markera detta tillfälle har vi lanserat ”The Sound of Verso”-projektet. Tillsammans med den unga designstudenten Alva Fredriksson, baserad i Nederländerna, har vi utvecklat ett visuellt koncept som identifierar och speglar vårt varumärkes resa.

Versos grundare Lars Fredriksson om ”Sound of Verso”: Jag är stolt och bortom över hur Alva, som på många sätt har varit en del av vår resa, har tolkat Verso och adderat en extra känsla till varumärket. Detta visuella koncept fångar och återspeglar varumärkets utveckling, och representerar vår unika identitet och de känslor vi framkallar. 

BAKGRUND

Vi bad Lars berätta om projektets bakgrund: Genom åren har vi fått värdefull feedback vad gäller Versos starka skandinaviska design och den taktila upplevelse våra produkter erbjuder. Vårt vetenskapliga tillvägagångssätt och våra genomtänka formuleringar har prisats och belönats för deras effektivitet och hur de får din hud att kännas. Vi gick till och med ett steg längre genom att skapa en förstorad skulptur av vår patenterade molekyl NEAR 1, som därmed gjort den unika molekylära strukturen synlig för ögat.

VERSO KITS & SETS

Retinol 8 Super Serums

upptäck

LJUDET AV VERSO VISUALISERAT

Det finns några övergripande ord associerade med vårt varumärke; ”Verso”, ”A-vitamin”, ”livskvalitet”, ”vetenskapsbaserad”, ”Retinol 8” och ”NEAR 1”. Vi spelade in dessa ord och fick fram ljudvågor som representerar kärnan i vår varumärkesidentitet.

Även om vi vet hur Verso ser ut, så visste vi inte hur det låter. Vi var nyfikna på att undersöka om något så statiskt och visuellt som ett varumärke också kan ha ett ljud och i så fall vad Versos ljud skulle kunna berätta för oss, säger Alva Fredriksson, Designer. 

VERSO

VITAMIN A

QUALITY OF LIFE

Därefter gick vi vidare i den kreativa processen och började leka med färger att addera till konceptet, inspirerade av Versos bilder.

Alva igen: Att använda akvarellfärger illustrerar blandningen av ljud - att ett ljud aldrig bara är ett utan kombineras av olika lager. Vissa delar har en starkare roll, och vissa är i bakgrunden. Vi har förmågan att associera färger med känslor och ljud. I det här fallet är de färger som används för att illustrera skikten av ”Verso” baserade på just det. Det rosa som det mjuka, konstanta flödet. Det gröna är den återställande energin av livet. Och den lila som den fasta, bindande strukturen.

Det tredje och sista steget innebar att slå samman alla ljudvågor, placera dem ovanpå varandra och forma den visuella effekten av Versos ID/DNA.

Alva Fredriksson, Designer

Att använda akvarellfärger illustrerar blandningen av ljud - att ett ljud aldrig bara är ett utan kombineras av olika lager.

Att lyssna är något vi kanske tänker på som en automatisk färdighet. Men det är något vi lär oss att förbättra och tillämpa varje dag. Mycket av tiden lyssnar vi på selektivt valda saker som delar av en konversation eller en favoritlåt. Dessa valda ljud är baserade på vår personliga minnesdatabas vi börjar katalogisera efter det att vi föds. Denna databas fungerar som ramen för vad som är bekant för oss och hur vi kan navigera i den omgivande världen - hur vi relaterar till skydd, kommunikation och utveckling. Genom att skapa ljudet av Verso får vi en glimt av Versos inre värld. Kanske till och med en bättre förståelse av vad det är och som adderar något till vår sensoriska förståelse. Kommunikation är trots allt grunden till att lyssna. Alva Fredriksson.

Lars Fredriksson avslutar: The Sound of Verso går utöver den visuella aspekten. Det fördjupar kärnan i vårt varumärke och utforskar hur Verso skulle låta. Vi söker efter att upptäcka de verk och uttryck som förkroppsligar vårt varumärkes värderingar för att ge en glimt av vem vi, Verso, verkligen är. Detta speciella projekt gör att vi kan fira vår unika identitet med utvalda stjärnprodukter och därtill få kontakt med våra kunder på en djupare nivå. Vi kommer att fortsätta vår resa för att innovera, inspirera och förändra hudvårdsvärlden.

UPPTÄCK MER

SIGNA UPP & FÅ 15% RABATT PÅ DIN NÄSTA ORDER