Välj tre varuprover som gåva med varje order – Fri frakt över 500 kr

“GÄLLER BÅDE KVINNOR OCH MÄN”

Allt fler svenskar googlar på hudvårdsrutin

    14 · 03 · 2024

ALLT FLER SVENSKAR GOOGLAR PÅ HUDVÅRDSRUTIN: “GÄLLER BÅDE KVINNOR OCH MÄN”

Det senaste året har antalet googlingar på hudvårdsrutin och andra relaterade sökord ökat med mellan 30-110 procent. Det visar en undersökning av Verso Skincare, som har analyserat data från Google.

Hudvårdsrutiner har blivit alltmer populära de senaste åren, en trend som förstärkts av influencers och kändisars engagemang på sociala medier som Instagram och YouTube. Genom att dela med sig av sina egna rutiner och favoritprodukter har influencers lyft ämnet hos en större publik. Detta ökade intresset syns i hur användarna söker på Google.

Mellan 2022 och 2023 ökade antalet googlingar på “hudvårdsrutin” med drygt 30 procent, till cirka 1250 sökningar per månad i genomsnitt. Relaterade sökningar som “hudvårdsrutin steg för steg” och “hudvårdsrutin akne” ökade med 113 respektive 52 procent, enligt en sammanställning av Verso Skincare.

– Det märks att fler och fler upptäcker värdet i att regelbundet sköta om sin hy. Dessutom gäller detta både kvinnor och män, vilket känns positivt, säger Linda Söderholm, varumärkeschef på Verso Skincare.

De län där invånarna har haft det största sökintresset på “hudvårdsrutin” under de senaste fem åren, enligt data från Google Trends, är Värmland, Västmanland, Gävleborg, Östergötland och Kalmar. Sett till det senaste året är det Jönköpings län och Kalmar län som toppar.

De vanligaste frågorna hos personerna som googlar handlar om i vilken ordning man ska göra sin hudvård, vad som är en bra hudvårdsrutin och vilka steg man ska ha. Det finns även specifika frågor om retinol, serum och hyaluronsyra.

– Retinol är den tekniska termen för ett A-vitaminderivat som används i kosmetiska produkter. Det som gör retinol till en ingrediens utöver det vanliga är dess anmärkningsvärda förmåga att hjälpa huden att se revitaliserad och förnyad ut med en synbar fräschör, säger Linda Söderholm, varumärkeschef på Verso Skincare.

OM UNDERSÖKNINGEN

Datan för antalet sökningar kommer från Google och avser januari till december för åren 2022 och 2023.

Google Trends jämför hur pass många sökningar som gjordes på den aktuella söktermen, jämfört med den totala andelen sökningar på Google från det aktuella länet.

Ett högt värde innebär inte per automatik ett högre antal sökningar, utan att andelen av alla sökningar totalt var större. 

Perioden för Google Trends avser de senaste fem åren respektive de senaste tolv månaderna.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Andreas Norinder, PR-konsult, 56K digital, andreas.norinder@56kdigital.se

Linda Söderholm, varumärkeschef, linda@versoskincare.com

OM VERSO SKINCARE

Verso är ett svenskt hudvårdsmärke som grundades i Stockholm 2013 med en stark skandinavisk anda – enkelhet, minimalism och kvalitet. Vår ambition står i att leda en revolution inom hudvård med målet att förenkla din hudvårdsrutin genom att erbjuda resultatinriktade, lättanvända produkter som ger en varaktigt hälsosam hud. Vi är trogna vårt kall och grundat i vetenskapen erbjuder Verso högkvalitativa produkter med få, noga utvalda ingredienser. Vår grundprincip är att aldrig kompromissa med kvaliteten och vi tar därför inga genvägar när vi utvecklar våra produkter.

UPPTÄCK MER

SIGNA UPP & FÅ 15% RABATT PÅ DIN NÄSTA ORDER